söndag, december 1

Adventskalendern - lucka 1


Hej hej på er och glad första advent! (och första december!)
I år hade jag tänkt att göra något som jag är långt ensam ifrån att göra. Jag ska ha en adventskalender här på bloggen! Fast i stället för att öppna (eller publicera) en lucka varje dag så kommer det en ny varje advent. Det heter ju adventskalender av en anledning. ;)
Det kommer inte va massa tävlingar och sånt där utan bara lite roliga jultips. Så kicka in här runt kl 18 varje söndag fram tills jul om ni tycker det låter kul (börjar öva på rim redan nu).

Här är första luckan:
1. Polarexpressen super mysig och bra film. Om det är någon som lyckats missa vad denna film handlar om så kan jag bara säga så här, tro på tomten och se den!
En film som funkar för alla i familjen, perfekt för att ha lite julmys ihop.

2. Nu är det ju igen 3 - namnet säger ju allt! Det är jul, man får följa jultomten, som egentligen är en helt vanlig kille som blivit jultomten,  och Jack Frost som försöker ta över julen (dock är han mycket snyggare i De fem legenderna).
Just den jag har sett är 3:an och det är den ända jag kan garantera är bra, men det finns även en 1:a och 2:a om ni har lust att ha julmaraton!

3.Grinchen - är det inte den ultimata julfilmen? Själv har jag faktiskt bara sett den en gång (!) men om jag mins rätt så handlar det om en by som ligger inne i en snöflinga. Julen är ju såklart superviktigt men den gröna lilla figuren Grinchen hatar julen och tänker förstöra den för byborna.
Okej, det där kanske var världens sämsta beskrivning, men ni får se den om ni vill fatta! - Det är en julfilm i varje fall. ;)

4.Santa buddies - gör er redo för talande hundar, dåliga animationer och en barnsligt bra julfilm. Haha, men seriös, ni vet väl vilka buddiesarna är? B-Dawg, Buddha, Budderball, Mudbud och Rosebud. Har ni missat dem så är det skamligt.
Här är i varje fall deras julfilm. Om ni inte orkar se hela kan ni ju alltid se när Felix recenserar den. ;D

5.Astrid Lindgrens jul - ååh! Ingen jul utan detta. Här hittar ni Ronja Rövardotter, Pippi, Kasa Kavat, Emil, Madiken och många till precis i samma tid som det är nu, jul!

6.Musses jul - varje jul när jag var mindre och sov hemma hos mormor och gjorde pepparkakshus så såg jag alltid på denna. Kan till och med citera början!  ... under granen ligger julgåvor tre och vad de betyder ska ni nu få se...
Här får ni tre julhistorier från Kalle, Långben och Musse. Det är jul, det är disney!

7.Trolltider, vem vet inte vad detta är? (Ska vara lite snäll emot er som inte vet och berätta) Trolltider är en julkalender ifrån 1979 som handlar om... gissa vad... TROLL! Väldigt mysig och detta får mig så mycket att tänka på min vän Ronja eftersom att hon typ älskade den. ;)
Men om ni känner för att köra dubbel julkalender i år så kolla på denna!!

8.Love actually är en julfilm som man verkligen behöver hänga med i. Ungefär som valentine's day är den ultimata alla hjärtans dag filmen så är det här den ultimat julfilmen. Detta är väl den av de julfilmer som inte är så "barnslig". De andra jag tipsat om är kanske lite mer barnfilmer så om ni inte gillar det så kan ni ju alltid kolla in den här. ;)

9.A christmas carol - namnet säger väl allt? (eller i varje fall den svenska titeln: en julsaga). Jaja, jag behöver väl inte säga så mycket för alla vet väl vad den handlar om. Själv har jag bäst koll på dinseys version av den - med farbror Joakim. Men i denna film spelar Jim Carry (eller ja, han gör rösten till) huvudpersonen. Men hur som helst, se den, för oavsett hur många gånger jag sagt det om andra filmer så är det här julfilmen nr 1!


Så det var första luckan av adventskalendern. Hoppas ni hitta nån julfilm att se! Glömde jag din favo julfilm? Men skriv den i kommentarerna då! :D
Nästa lucka kommer andra advent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en komentar så blir jag glad^^
(välj profilen: anonym eller namn/webadresss/nått sånt/)