tisdag, mars 12

Macro eller close up?

Har länge funderat på att köpa ett till objektiv till kameran. Har varit allt ifrån tilt shif till fish eye och andra landsakpaobjektiv.
Men nu har jag kommit på att jag verkligen vill ha ett objektiv som man kan ta extrema närbilder med...
Så jag har två val, ett macro objektiv eller close up filter...

Macro objektiv canon - ca 6.000 kr


Man kan ta sjukt skarpa närbilder, det kostar runt 6.000 och jag skulle tro att man kan fixa lite inställningar också. Mest taggad på detta tror jag.. 


Close up filter - runt 100 kr
Ett close up filter är ungefär som ett förstoringsglas som man sätter på sitt standarobjektiv. Det finns flera olika "styrkor" så man kan bygga på.
Vi hade några till vår odigitala systemkamera men efter som att det är en Nicon och vi har Canon på vår nya så passar de inte. Men jag prövade att hålla ett av dem framför linsen och det blev ändå rätt bra kort så jag vet att det funkar.

 Dessa två här under är mina bilder (resten är tagna ifrån google)



Så nu är frågan Macro - grymt skarpa kort eller Close up - lite billigare?
Vad tycker ni? Svara i kommentarerna eller i "undersökningen" till höger -->
Tack!





(sorry för eventuella stavfel, är trött!)

1 kommentar:

  1. Det finns macro-objektiv som är billigare, jag köpte ett förra året för inte ens hälften så dyrt. Kommer inte ihåg exakt hur mycket men runt 1000-2000 tror jag. Du kan ju kolla på sigma eller tamron-objektiv istället dom är oftast billigare men oj så bra dom är! :)

    jag har även ett close-up filter, det funkar bra om man är riktigt, riktigt nära. Det kan vara svårt att fokusera med, men om man är nära så funkar det alldeles utmärkt!

    Jag rekommenderar att du kan kolla runt lite på andra objektiv tex sigma eller tamron, dom har bra objektiv till bra priser. och dom har även sådana som zoomar långt, och det passar ju bra som macro också. (tex mitt objektiv är 18-200mm macro.) så kolla runt lite, jag tycker det är lite onödigt dyrt med 6000 kr för ett objektiv, men det är nog bara jag :)

    SvaraRadera

Lämna en komentar så blir jag glad^^
(välj profilen: anonym eller namn/webadresss/nått sånt/)