onsdag, augusti 30

Skissar på vår roadtrip

Hej på er!

Ännu en viktig punkt i planeringen har börjat falla på plats inför resan. Igår träffades vi för att planera inför själva roadtripen, var vi ska åka och ungefär vad vi vill se. Det är super kul då vi båda gillar att planera och hade ungefär samma planer på vart vi vill åka. Nu har vi första utkastet av rutten klart.
Under lite mer än fem veckor kommer vi att åka tunt och bo i en minivan (jag ville egentligen ha en lite större campervan men då den var så pass mycket dyrare fick jag låta mig övertalas - det gör ju att vi kan ha den lite längre) och åka från nordligaste till sydligaste punkten och sen en massa fint där emellan.
Vi kommer att starta i Auckland strax efter nyår, köra upp till Cape Reinga och sedan ta oss nedåt genom Northland och besöka till exempel Bay of Islands.
Sedan fortsätter vi under Auckland med städer som Raglan, Rotura, Taupo, Napier och ned till Wellington. På vägen ska vi till Hobbinton (något av det som jag ser mest fram emot), Waitomo caves, Chatedral cove och lite andra saker.
På Nordön kommer vi utforska området runt Nelson, t.ex. Abel Tasmans nationalpark, för att paddla, vandra och kanske se delfiner, innan vi tar Great ocean road ned till Franz Josef och glaciären där.
Tanken är att vi på något sätt ska ta oss runt hela Southern alps till sjöarna Pukaki och Tekapo (som ska vara riktigt fina) innan vi beger till ostkusten och Dunedin och sedan ned till sydkusten, Catlins-området samt Stewart Island. Sedan ska vi till en av de vackraste platserna i världen - Fiordland där en av världens finaste vandringsleder, Milfourd track, finns, samt den underbara fjorden Milfourd sound.
Slutligen ska vi avsluta resan i Queenstown som ska vara händelsernas centrum och där vi har lite kul inplanerat.
Detta är som sagt bara första skissen på rutten, och det är så mycket mer som vi tänkt se längs vägen, men förhoppningsvis kommer detta bli en fantastisk resa (om jag överlever att bo i en bil i över en månad). Det känns redan nu som om jag kommer få boka ommmin flygbiljett på vägen, men när jag betalt för att kunna göra det känns det nästan dumt att inte göra det.
Nu är nästa steg att boka vår lilla van och läsa in oss mer på alla platser, sedan fortsätta med nästa del i planeringen, men jag kommer att uppdatera er om när det händer.

Ha det bra!

Här är då vår campervan där mittensätena blir en säng och bagaget är ett kök, lite osäker på var vi ska förvara packningen...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en komentar så blir jag glad^^
(välj profilen: anonym eller namn/webadresss/nått sånt/)