tisdag, augusti 22

New Zealand, here I come

Wow, vad det var länge sedan jag gjorde ett inlägg på bloggen. Över ett och ett halv år sedan! Tappade bara helt intesset, så vi får se hur det går denna gång.

Anledningen till att jag börjat skriva igen är att jag äntligen ska ut på det äventyret jag velat göra i över tre år. Jag ska åka till Nya Zeeland!
Jag vet hur mycket jag tycker om att kunna se tillbaka på resor och andra saker jag skrivit om här på bloggen och därför känner jag att det är dags att göra ett försök och se om jag kan komma tillbaka till bloggandet och få denna resa nedteckan.

Idag har jag tagit första steget i att förverkliga resan. Jag har bokat flyg. (Eller det allra första steget var väl att få kontakt med en tjej som jag ska resa ihop med. Men mer om det senare, när jag vet att det är okej att jag skriver om henne.)
Hur som helst. Det här med att boka flyg är så mycket svårare och tids- och koncentrationskrävande än man tror. För det första måste är det en lång och dyr flygresa. Det när man väljer bort resor med lång bytestid går även prisen upp.
Sedan ska man välja en resa med flygbolag man känner har okej standard. Det är inte överdrivet svårt egentligen, men när man fått tag på en bra resa ska man hitta en bra resebyrå att boka igenom. I mitt fall så valde jag ombokningsbar biljett vilket gjorde att jag fick gå igenom rätt många byråor. Det känns ju rätt viktigt att man bokar genom ett seriöst bolag så efter många timmar slutade det med att jag tog den enkla vägen och bokade direkt igenom flygbolaget - som i mitt fall var SAS - trots att det blev några tusenlappar dyrare. Om man jämför priset med många andra föreslagna resor så blev det rätt lika ändå.

Så nu kommer mitt första plan lyfta från Ladvetter 28 december och mellanlanda i Köpenhamn innan det blir en nattflygning (vilket känns rätt skönt i och med den långa resan) till Shanghai. Där byter jag flyg och bolag till Air New Zealand (blir nästan sur om de inte har sin LOTR-säkerhetsfilm). Slutligen landar jag i Auckland på morgonen 30 december.
Hemvägen går genom Singapore, Köpenhamn och slutligen hem till Göteborg igen.
Det känns lätt att skriva om resan nu, men när jag står där på flygplatsen och ska göra hela den här långa resan själv... Jag som inte ens har bytt flyg förut!

Att hela resan ens kommer att hända känns så overkligt. Jag förstod det när jag hade träffat min resepartner första gången men inte när jag sitter här hemma framför datorn. Men det kommer väl antar jag. Du är välkommen att följa resan med mig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en komentar så blir jag glad^^
(välj profilen: anonym eller namn/webadresss/nått sånt/)