tisdag, augusti 17

Novel

Möte med döden
Tågstationen låg tom och mörk. Det ända ljud som hördes var Samanthas klackar mot det hårda marmor golvet. Det var i natt det skulle ske. Överlevde hon det här var hennes lycka gjord. Klockan var några minuter i tolv och hon började närma sig platsen som dom hade stämt träff på, hon och bossen. Samantha hade fixat precis det han ville. Gjorde man som bossen sa överlevde man i ligan. Oftast.
Klockan i kyrktornet slog tolv. Samantha såg sig omkring. En mörk figur klev ut ur skuggorna. Hon svalde.
”Så, har du det jag vi ha?”
Hans mörka stämma bröt det tysta natten.
”Ja”, Samantha tog upp mappen med papperna ur väskan hon haft över axeln. ”Här”, sa hon och räckte över mappen till bossen.
Han tog ett steg ut ur skuggorna, öppnade mappen och granskade noga alla papper. Sedan tittade han upp och gatlyktan lyste upp hans mörka ärrade ansikte. Samantha rös.
”Det här har du gjort bra”, sa han seden och stirrade henne rakt i ögonen. Men han log inte.
Samantha andades ut. Han hade klarat det! Hon kunde återvända hem till sin lägenhet med pengarna i fickan och redan om några dagar skulle hon och hennes pojkvän var långt här ifrån.
Bossen vände sig om och börjande gå ner för den smala gatan. Samantha hajade till.
”Men pengarna då?” ropade hon efter honom.
Hans vände sig om och började gå mot henne igen. Han stannade några meter ifrån henne.
”Hm, Samantha, Samantha. Du jobbar för mig, det vet du.”
”Ja, och du sa att om jag fixade jobbet skulle jag få det jag ville ha, alltså pengarna!” svarade Samantha med en lätt darrning på rösten.
”Har inte du jobbat hos mig länge nog för att förstå mig Samantha!” sa Bossen och log.
Samantha drog efter andan. Ut ur mörkret kom fyra stora men som bildade en liten ring runt dom. Bossen skrattade och började gå ner för gatan igen. Männen kom närmare. Samantha tog ett djupt andetag och slöt ögonen. Det här kunde hon omöjligt överleva!
AV. Tessan
Hoppas att ni gillar den!;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en komentar så blir jag glad^^
(välj profilen: anonym eller namn/webadresss/nått sånt/)